Schrijven met een vork

‘Schrijven met een vork’, noemt één van mijn klanten het cynisch. Hij doelt op het fenomeen dat sommige collega’s van mij de neiging hebben om gepeperde rekeningen in te dienen. Bij het schrijven van een nota gebruiken ze een vork: vier keer zo duur.
Ik kreeg van de week een tenenkrommende nieuwsbrief van een (niet nader te noemen) concullega die met een “prachtige” aanbieding kwam: een persbericht schrijven voor maar 200 euro, exclusief btw en administratiekosten.
Huh, wat? Administratiekosten?
Het moet niet gekker worden. Je haalt toch een klant binnen? Moet die daarvoor kosten betalen? Een fles wijn moet hij krijgen! Met een strik erom!
Een persbericht schrijven voor een tientje kan natuurlijk niet, maar 200 euro? Gaan ze het bericht persoonlijk bezorgen of zo?
Ik zou zeggen: klanten van dit bureau, steek dit bureau een vork in de bips en stap over naar ikwilpubliciteit. Ik heb mijn bedrijf bewust niet ikschrijfmeteenvork genoemd.